Welkom op vub2gcal v5.9.0

Je dient in te loggen om verder te gaan.


Op deze websites vind je de abonneerbare VUB-lessenroosters voor 2016-2017.
Deze werken op bijna alle smartphones, tablets en computers.


Sinds het academiejaar 2017-2018 heeft de VUB een oplossing voor gesynchroniseerde en gepersonaliseerde lessenroosters aangekocht.
Daarom wordt vub2gcal niet meer verder ontwikkeld.Klik hier voor meer info






Wanneer inloggen met je NetID niet werkt, gelieve te checken of inloggen op http://pointcarre.vub.ac.be wel werkt. Als dat ook niet werkt, ligt het probleem niet aan deze website.

Voor mensen zonder netid is de mogelijkheid er ook om in te loggen met een Google-Account.

Docenten hebben via deze weg wel geen toegang tot hun persoonlijke kalender.. (privacy hé)


Disclaimer:

Uiteraard staan wij niet garant voor de correctheid van deze abonneerbare lessenroosters.
De enige officiële roosters blijven die op splus.cumulus.VUB.ac.be (SPLUS).


Extra gegevens die we zelf berekenen en niet rechtstreeks uit SPLUS komen zoals:zijn experimenteel en louter informatief.

Veelgestelde vragen:

  • Wat is dit?

  • Hoe werkt dit?

  • Waarom hebben jullie mijn Netid nodig?

  • Waarom vind ik mijn vak niet terug in de lijst?

  • Waarom zit les X niet in de kalender van X ?

  • Hoe vaak wordt mijn persoonlijke kalender bijgewerkt?

  • Waarom vind ik de aparte kalender per vak niet meer terug?

  • Wat betekent 'Laatst aangepast'?

  • Wat betekent 'Reden:'?

  • Wat zijn die #gr1, #gr2 vakken ?

  • Wat als docent?

  • Ik heb mijn les gemist omdat dit niet werkte!?!

  • Extra info over de kalender: "Academische Kalender"

  • Extra info over de kalender: "Menu Jette/Etterbeek"

  • Mag ik wat technische details ?

  • Van waar komen jullie ? Wat zijn jullie plannen ?

  • Push-berichten? Wat doe ik daarmee ?

  • Deze website is overbodig, CaLi brengt volgend jaar toch een persoonlijk lessenrooster?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een Mac?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een PC?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Google Calendar?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Yahoo Calendar?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Outlook.com?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een iPhone of iPad?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Android GSM of Tablet?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Windows Phone of Tablet?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een Blackberry?

  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met iets anders?

  • Hoe krijg ik rooster-updates per gratis SMS?

  • Heeft dit invloed op mijn batterijleven?

  • Hoe synchroniseer ik mijn Nokia 3310?

  • Wat is dit?

    Een serverprogramma, geschreven door twee Geneeskundestudenten (Robin Van der Straeten en Erik Smets), dat de onduidelijke lessenroosters van splus.cumulus.vub.ac.be omzet naar een publiek, abonneerbaar formaat. Zodoende werkt het op bijna elke smartphone, computer en tablet.


  • Hoe werkt dit?

    Een programma kijkt elke 10 minuten of de pagina op splus.cumulus.vub.ac.be is bijgewerkt. Als dat zo is, dan worden alle kalenders die bij die url horen gecontroleerd op wijzigingen, en eventueel gesynchroniseerd. Elke nacht wordt elke kalender nog eens gecheckt op juistheid.

    Voor het sorteren in cursus-kalenders baseren we ons op de zogenaamde modules in SPLUS, het roosterprogramma van de VUB. De roosteraars op de VUB-secretariaten zouden lessen in modules moeten opdelen.
    Lessen die niet in modules staan, kunnen we niet sorteren en komen in een "extra-vak". Dit zijn soms OOK examens.

    Aan elk abonnement worden dus automatisch relevante extra-vakken toegevoegd, indien die bestaan.


  • Waarom hebben jullie mijn Netid nodig?

    Omdat je op deze site een persoonlijke kalender opstelt en beheert, moeten we deze kunnen koppelen aan een unieke login.

    We hebben ervoor gekozen om dit te doen met de VUB-login, die iedereen heeft.
    Je wachtwoord slaan we niet op, en wordt enkel gebruikt om via een beveiligde connectie met het VUB Rekencentrum je identiteit te garanderen. Op deze manier kan er ook niemand anders aan jouw persoonlijke kalender.

    Indien je het toch allemaal maar louche vind, of geen netid hebt, kun je ook inloggen via Google. Je wordt naar de website van Google gestuurd om in te loggen, waarna wij van Google een bevestiging + je accountnaam en emailadres krijgen.

    Docenten kunnen op deze manier wel niet aan hun persoonlijk uurrooster, aangezien we dat opstellen op basis van hun netid.


  • Waarom vind ik mijn vak niet terug in de lijst?

    Hoogstwaarschijnlijk omdat we de lessen ervan niet konden sorteren. Pech gehad .. De extra-kalender bevat wel deze lessen.
    Je kunt ook altijd eens lief vragen aan je Faculteits-roosteraar of ze je vak als aparte module van SPLUS willen steken..


  • Waarom zit les X niet in de kalender van X ?

    Hoogstwaarschijnlijk omdat de les ook niet in de Module van X zit in het VUB-roosterprogramma SPLUS. Je kunt eens lief aan je facultair roosteraar vragen of ze dat willen doen.


  • Hoe vaak wordt mijn persoonlijke kalender bijgewerkt?

    Elke 10 minuten wordt er gekeken over er wijzigingen zijn in SPLUS.
    Daarna worden die wijzigingen met jullie persoonlijke kalenders gesynchroniseerd. Elke nacht wordt bovendien elke afspraak nog eens geverifieerd met de server van de VUB (splus.cumulus.vub.ac.be).


  • Waarom vind ik de aparte kalender per vak niet meer terug?

    Vroeger boden we inderdaad een aparte kalender per richting en vak aan.
    Dit is in versie 5 vervangen door 1 persoonlijke kalender per gebruiker.
    Op deze manier kunnen we beter garanderen dat er geen lessen in ontbreken, omdat wij vanuit de server de "extra-vakken" kunnen toevoegen. Ook vakken die pas na het abonneren verschijnen kunnen we zo erin steken.

    Verder moeten we op deze manier geen 14.000 kalenders aanmaken in Google, en is 1 abonnement i.p.v. 10 ook nog eens beter voor je batterij.

    Power-users die echt een gemotiveerde noodzaak hebben aan aparte kalenders kunnen met ons contact opnemen voor een aangepaste oplossing.


  • Wat betekent 'Laatst aangepast'?

    Dit is de laatste keer dat onze server het event heeft aangepast.
    Dit is normaalgezien kort nadat het faculteitssecretariaat dit heeft gedaan, maar kan wel verschillen hiervan.


  • Wat betekent 'Reden:'?

    Dit zijn de eigenschappen die de laatste keer veranderd zijn: naam les, docent, tijdstip en lokaal.


  • Wat zijn die #gr1, #gr2 vakken ?

    De faculteiten LK en ES publiceren een ander soort kalenders als de rest, namelijk voor meerdere groepen tegelijk.
    De #gr-kalenders zijn een poging om toch per groep een kalender te voorzien. Dit algoritme is nieuw en waarschijnlijk nog niet perfect.


  • Wat als docent?

    Als docent heb je automatisch al een eigen persoonlijke kalender met alle lessen die de Facultaire roosteraars van de VUB op jouw naam plannen in SPLUS. Hieraan kun je eventueel nog andere vakken toevoegen.


  • Ik heb mijn les gemist omdat dit niet werkte!?!

    Wij zijn niet aansprakelijk voor het missen van lessen, examens, feestdagen en vallende sterren. Deze kalenders worden aangeboden als service, maar de officiële kalenders blijven door de Vrije Universiteit Brussel aangeboden op http://splus.cumulus.vub.ac.be!


  • Extra info over de kalender: "Academische Kalender"

    Dit is een kalender beheerd door het Marcom-team van de VUB. Wij linken er enkel ter volledigheid naartoe.


  • Extra info over de kalender: "Menu Jette/Etterbeek"

    Dit is een kalender met het weekmenu van Jette/Etterbeek. Wordt normaalgezien elke zaterdag aangevuld voor de komende week, en is handig om te zien wanneer het eten de moeite is ;)


  • Mag ik wat technische details ?

    vub2gcal is geschreven (en herschreven) in PHP5. De website zelf is een mix van HTML en PHP.
    De server waarop alles draait is een virtuele server in bruikleen van het departement Medische Informatica (BISI-MINF) en staat op Campus Jette.
    Dual-core Xeon @ 3.00GHz, 1 GB RAM, 30GB Hard Disk en 32-bit Debian 3.2. Dit volstaat ruimschoots voor vub2gcal.

    vub2gcal bestaat uit meerdere onderdelen. Het eerste haalt de lessenrooster op van splus.cumulus.vub.ac.be en zet die web-pagina's om in een reeks evenementen. Deze evenementen worden vervolgens gesorteerd in vakken, en alles wat niet te sorteren viel in een 'extra-vak'.

    Uit deze vakken kun je zelf een pakket samenstellen dat dan jouw persoonlijke kalender is. 'Extra-vakken' worden automatisch toegevoegd. Tenslotte is er deze website, waar je je kalender kan beheren.

    Het synchronisatie-gedeelte is zo'n 2448 regels code; de website en kalenderbeheer ongeveer nog eens die hoeveelheid.
    Synchroniseren gebruikt maximaal 50 MB ram. Een snelle checkup van alle kalenders op splus.cumulus.vub.ac.be duurt 90 seconden en doen we elke 10 minuten. Deze kijkt via een checksum van elke webpagina op SPLUS of er wijzigingen zijn.
    De volledige synchronisatie duurt +- 1 uur en doen we elke nacht, dan wordt elk event geverifieerd.


    Aangezien docenten in SPLUS een eigen pagina hebben, kunnen we die eenvoudig een volledige persoonlijke kalender aanbieden.

    We gebruiken 2 API-frameworks: google-api-php-client om de kalenders op google te beheren, en simple_html_dom om splus.cumulus.vub.ac.be te doorspitten.

    Verder maken we intensief gebruik van de Google-infrastructuur om de kalenders te hosten voor Google- en Android-gebruikers. Het is ook via de Google Proof-of-Concept van 2012-2013 dat we grotere gebruikerslimieten verkregen hebben, die ons toelaten om tot 14.000 kalenders te beheren en meer als 300.000 events op korte tijd aan te passen.

    Ook gebruiken we phpicalendar, maar dan wel aangepast om onze database i.p.v. ics-files als bron te gebruiken, om de kalenderweergave op deze site te verzorgen.


  • Van waar komen jullie ? Wat zijn jullie plannen ?

    Begin oktober 2011 publiceerden we voor het eerst een kalender voor de 2e Bachelor Geneeskunde, toen nog op de faculteitsserver. Een dikke week later kregen we van BISI-MINF, in ruil voor de publicatie van de kalenders voor informatica-lokalen, een eigen (virtuele) server.

    Daarop boden we al gauw kalenders aan voor alle jaren Geneeskunde. (Tof detail: we kregen toen al te horen dat CaLi 'binnenkort' persoonlijke lessenroosters zou aanbieden....)
    Met de start van academiejaar 2012-2013 werd dat uitgebreid naar alle richtingen op de faculteit GF.

    In maart 2013 nam vub2gcal mee deel aan het Google Proof-of-Concept-project. Dat was de eerste keer dat we probeerden om kalenders per vak aan te bieden, voor 2e bachelor Geneeskunde en 2 andere richtingen in Etterbeek die mee in de PoC zaten.

    De vraag nam toe, en in academiejaar 13-14 begonnen we met het publiceren van kalenders voor alle faculteiten. Dankzij de infrastructuur van Google konden we onze kalenders nu ook in 'de cloud' hosten, en dit liet ons toe om gratis sms'jes te versturen bij wijzigingen. Enkele weken later boden we ook kalenders aan per vak, toen nog gesorteerd op basis van Pointcarré.

    Met de start van 14-15 gebruiken we PointCarré niet meer als kalender-bron, enkel nog de Modules in het SPLUS-roosterprogramma van de VUB. Hiervoor werd het sorteeralgoritme helemaal herschreven.
    We hopen zo niet meer (of minder) af te hangen van de lancering van Pointcarré, en meer (correcte) vak-kalenders aan te bieden.

    Vanaf 14-15 heeft iedereen 1 persoonlijke kalender. Op deze manier kunnen wij ervoor zorgen dat de kans dat er lessen ontbreken nog veel kleiner is dan voorheen.
    We slaan op welke richtingen je selecteert, en van elke richting welke vakken je niet wil. Op deze manier zullen vakken die van naam veranderen, of nadien pas verschijnen, automatisch in je persoonlijke kalender komen te staan.
    Je persoonlijke kalender zal dus nooit lessen te weinig bevatten (soms wel lessen te veel.).
    Slechts 1 kalender moeten synchroniseren is bovendien ook veel vriendelijker voor de batterij van je mobiele toestellen :-).

    Vanaf 15-16 werken we intensiever samen met de beheerders van de officiele uurrooster-site, met als voordeel dat we veel beter kunnen sorteren maar ook veel specifiekere kalenders kunnen publiceren voor bijv. alle individuele groepen (1-7) van 1 B Rechten.


  • Push-berichten? Wat doe ik daarmee ?

    Push-berichten zijn iets nieuws. De bedoeling is om bij elke wijziging in jouw persoonlijke kalender, die invloed heeft op de komende 6 dagen, een berichtje te sturen.

    Dit gebeurt via Pushbullet, een push-server die compatibel is met iOS (iPhone), Mac, Windows, Android, Chrome, Windows Phone en zelfs Blackberry.


  • Deze website is overbodig, CaLi brengt volgend jaar toch een persoonlijk lessenrooster?

    Dit horen we al sinds 2011. Wanneer er daadwerkelijk een persoonlijk studenten-rooster op CaLi verschijnt, zullen we zeker kijken of we hier iets mee kunnen aanvangen.
    Maar eigenlijk denken we dat onze implementatie van persoonlijke kalenders op basis van cursus- en extra-kalenders minstens even goed is (of beter).
    Ter informatie: momenteel kunnen we 99,9999% procent van de lessen in een correct vak sorteren.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een Mac?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor OSX, en druk dan op de knop. Het standaard meegeleverde programma iCal gaat open."


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een PC?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor Outlook, en druk dan op de knop. Synchroniseren is enkel ondersteund vanaf Outlook 2007"


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Google Calendar?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies daarna voor Google Calendar. Je moet dan inloggen met je Google-gegevens.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Yahoo Calendar?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor de optie Yahoo. Knip en plak de URL in je Yahoo-kalender.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Outlook.com?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor Outlook.com, en druk dan op de knop."


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een iPhone of iPad?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor iOS, en druk dan op de knop.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Android GSM of Tablet?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies daarna voor Google Calendar. Je moet dan inloggen met je Google-gegevens. De kalenders van een Google-account kun je met een Android synchroniseren.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met Windows Phone of Tablet?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor Outlook.com, en druk dan op de knop. De kalenders van Windows Live (Outlook.com) kun je synchroniseren met een Windows Phone.
    Voor Windows Phone zijn er ook (betaalde) programma's die overweg kunnen met webcal-URLS, klik dan maar op "Andere" en gebruik die URLs.


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met een Blackberry?

    Het is ons niet bekend hoe je met een Blackberry iCalendar-kalenders kan synchroniseren. Moest jij zelf iets vinden, laat het ons weten ;)


  • Hoe synchroniseer ik mijn kalenders met iets anders?

    Via de knop "Abonneer kalenders". Kies erna voor de optie Andere. Deze url zou moeten werken als je kalenderprogramma iCalendar-bestanden ondersteunt. Pas op, als je een kalender importeert, dan verschijnen wijzigingen achteraf niet in je programma! Altijd kiezen voor abonneren.


  • Hoe krijg ik rooster-updates per gratis SMS?

    Als je via Google Calendar abonneert, kan Google je gratis een SMS/email versturen bij elke wijziging. Of gewoon elke x minuten/uren voor de les begint.
    Pas op, als plots alle lessen van lokaal veranderen, zijn dat een hoop sms'en ;). Of emails.


  • Heeft dit invloed op mijn batterijleven?

    Ja. Hoe vaker je je kalenders synchroniseert, en hoe meer, hoe slechter voor je batterij (waarschijnlijk toch). Wij stellen voor om 1x/dag automatisch te synchroniseren. De meeste programma's synchroniseren ook als je ze opent.


  • Hoe synchroniseer ik mijn Nokia 3310?

    Een badass GSM als een Nokia 3310 kan tegen een stootje. Gooi hem tegen het hoofd van je dichtsbijzijnde medestudent, tot die je vertelt waar en wanneer de volgende les is.


  • Go to top

    vub2gcal v5.9.0 • ©2011-2017 • U aangeboden door Erik Smets & Robin Van der Straeten
    onder toezicht van de dienst Medische informatica en Biostatistiek - BISI | MINF
    Met bijzondere dank aan dhr. John Kellen, ICT Manager GF.

    vub2gcal maakt gebruik van cookies.